در صنعت مدرن امروزی ، طراحی و معماری مجموعه از لحاظ زیبا شناختی ، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است . مهندسین همواره سعی بر این دارند تا با طراحی مجموعه هایی مستحکم و با کیفیت ، نماهایی زیبا به عرضه بگذارند . چرا که زیبایی یک ساختمان در لیتس مهم ترین فاکتور های ارزش گذاری مجموعه محسوب شده و بر قیمت نهایی سازه ، افزوده می کند . یکی از زیبا ترین نوع طراحی ، اسکای لایت  می باشد . در این نوع طراحی ، سقف مجموعه از نوع شیشه می باشد . با این کار ، علاوه بر زیبایی محیط ، نور گیر بودن محیط نیز به طور طبیعی افزایش یافته و نیاز به منابع غیر طبیعی همچون لامپ و … نیز به حداقل می رسد .

اسکای لایت ، با  نام ” سقف شیشه ای ” نیز شناخته می شود . از لحاظ روان شناختی ، سازه هایی که در آن ها از این نوع سقف ها استفاده می شود ، می تواند انرژی مثبت با خود به همراه داشته و به شادابی محیط افزوده کند .

 اسکای لایت چیست ؟

اسکای لایت  سقف های شیشه ای هستند که می توانند علاوه بر کاربرد های یک سقف معمولی ، به عنوان بخشی از دکور محیط نیز معرفی شوند .

این محصول  ، در واقع از پنل های الومینیومی تشکیل شده است که با شیشه تکمیل شده اند . از دیگر نام های اسکای لایت می توان به :

  • نورگیر سقفی
  • نور سقف
  • شیشه ی  سقف
  • سقف شیشه ای

و بسیاری نام های دیگر اشاره نمود .

این طراحی برای اولین بار در زمان امپراطوری روم اجرا شد . اما اوج استفاده از آن ، مربوط به دنیای مدرن امروزی می باشد .

اسکای لایت

اجزای اصلی اسکای لایت

اسکای لایت  ها از تنوع بالایی برخوردار می باشند . با وجود این میزان تنوع ، همگی دارای سه بخش مشترک هستند :

  • بخش پشتیبان : فریم  های آلومینیومی که در طول و عرض سقف قرار می گیرند و شیشه درون آن نصب می شود .
  • شیشه : هر اسکای لایت با توجه به نوع طراحی آن ، دارای جنس و طرح خاصی از شیشه می باشد .
  • بخش آب بندی : بخشی که نفوذ پذیری مجموعه را ایجاد می کند . با کمک این قابلیت ، برف ، باران و … به داخل مجموعه نفوذ نخواهند کرد .

مزایای استفاده از این نوع سقف ها در سازه

با استفاده از اسکای لایت  ، می توان مزایای زیادی برای سازه به همراه آورد .

_ این نوع سقف ها می توانند در سازه هایی مورد استفاده قرار بگیرند که نورگیری آن ها کم است . در محیط هایی که فضای بسته ای دارند و از نور طبیعی خورشید دور هستند ، اسکای لایت می تواند فضا را باز تر و پر نور تر کند .

_ انتقال نور طبیعی خورشید به درون محیط  ، نیاز به انرژی های الکتریکی برای روشن سازی فضا و دکور های نوری را به حداقل می رساند . در این شرایط ، اسکای لایت به نوبه  ی خود ، نوعی دکور پر نور محسوب شده  ؛ و علاوه بر تکمیل نور محیط در ساعات روز ، نیاز به دکور هایی همچون ال ای دی ، و … را به حداقل می رساند .

_ با کمک این نوع سقف ها ، امکان تهویه ی  مطبوع هوا وجود دارد . استفاده از اسکای لایت های متحرک ، امکان باز کردن سقف و تهویه ی هوا را ممکن می سازد .

_ این پنجره ها سبک بوده و وزن آن ها کم می باشد . در نتیجه برای انواع دیوار ها مناسب بوده و قابل اجرا است .

اسکای لایت

تنوع اسکای لایت

مهم ترین تقسیم بندی اسکای لایت ها بر اساس کاربرد ها و ظاهر آن می باشد . این تقسیم به صورت زیر می باشد :

_ اسکای لایت ثابت : در این مجموعه ، شیشه ها قابل باز و بسته شدن نیستند ؛ و فقط جهت انتقال نور به سازه ایجاد شده اند .

_ اسکای لایت ماژولار : این نوع شیشه ها قابل باز و بسته شدن هستند .

_ اسکای لایت لوله ای : این مورد نیز قابل باز و بسته شدن بوده ؛ و بهترین گزینه برای فضا های کوچک می باشد . وزن آن کم بوده و فضای کمی را اشغال می کند .

علاوه بر موارد ذکر شده ، دسته بندی اسکای لایت ها بسیار متنوع تر است .

این سقف ها می توانند دارای انواع :

  • ساده
  • شیب دار _ تک شیب و دو شیب
  • هرمی ساده
  • هرمی چند جهته
  • گنبدی
  • دایره ای
  • سنتی

و … باشند . نوع سقف مورد نظر بستگی به طراحی ساختمان و نظر طراح مجموعه دارد .

قابلیت های اسکای لایت

این سقف ها ، گزینه ای عالی برای مناطقی هستند که دارای ازدحام بالایی بوده و از میزان صدا و نویز های زیادی برخوردار هستند . می توان شیشه را از نوع دو جداره انتخاب نمود تا میزان انتقال صدای آن از بیرون به داخل ، به حداقل برسد .

این شیشه ها کمک می کنند تا با حضور نور خورشید در محیط ، گرمای مجموعه افزایش پیدا کند . این قابلیت در شهر های سرد از اهمیت زیادی برخوردار است . چرا که کمک می کنند تا مجموعه با کمک کمترین میزان نیاز به منابع گرمایی ، دمای محیط را متعادل کنند .

استفاده از این نوع سقف ها ، کمک می کند تا محیط بزرگ تر از واقعیت به نظر برسد . با کمک این نوع سقف ، می توان  جلوه ی  بهتری به فضا داد .

اسکای لایت

معایب اسکای لایت

این نوع سازه با وجود مزایای بسیار آن ، خالی از ایرادات نمی باشد . از جمله رایج ترین ایرادات ان ، می توان به موارد زیر اشاره کرد که :

  • اسکای لایت  از مقاومت بسیار بالایی برخودار نمی باشد . در نتیجه برای استفاده در مناطق زلزله خیز ، مناطق جنگلی و … ، مناسب نمی باشد.
  • هزینه های های ناشی از اسیب های وارد شده به این مجموعه ، در حین نصب و بعد از آن ، سنگین می باشد .
  • عدم عایق بندی صحیح و اصولی این نوع سقف ها ، تاثیر معکوس را به همراه خواهد داشت . یعنی به تنها باعث حفظ دمای محیط داخلی نمی شود ، بلکه دمای بیرون را به داخل انتقال داده و موجب انتقال انرژی می شود .
  • نصب این شیشه ها نیز به نوبه ی  خود ، عملیاتی بسیار حساس است . نصب این سقف ، تنها باید توسط طراحان و مجریان حرفه ای صورت بگیرد که این امر نیز عاری از هزینه نبوده و مخارج بالایی را برای سازنده به همراه دارد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *