نمای خشک در معماری

نمای خشک

پیشرفت دنیای امروز منجر به تغییر در دیدگاه و سلایق افراد گردیده است. به نوعی که معماران و طراحان نیز با توجه به این اصل به دنبال ایده های جدید در طراحی و ساخت ساختمان ها و ابنیه  می باشند. گستردگی دید و دسترسی بیشتر افراد و همچنین سوق یافتن اذهان به سوی دنیای مدرن و تکنولوژی های روز موجب ایجاد تحول در صنعت ساختمان گردید. از طرفی اهمیت زمان در دنیای امروز نه نسبت در جایگاه ویژه ای برخوردار است و صنعت نیز همواره به دنبال اجرای امور با ضرب زمان کمتر و کیفیت بالاتر می باشد.

استفاده از روش های نوین در ایجاد نماهای خشک ساختمانی در اجرای متریالی همچون ،چوب ،سرامیک ، سنگ ،آلومینیوم کامپوزیت (ACP)  ، تراکوتا…… می تواند دو امر مهم و صرفه جویی در زمان و اجرای هرچه بهتر ایده ها را ممکن سازد.

این نوع نما در کاربری های مختلف اداری ،تجاری و مسکونی کاربرد داشته و وجه تمایز آن با نماها بر پایه ی ملات ساختمانی (دوغابی) که در گذشته از آنها استفاده می شده اجرای زیرسازی های فلزی (شاسی کشی فلزی ) و سیستم های متفاوتی جهت نصب متریال پوششی توسط نگهدارنده های مخصوص به شبکه زیرسازی می باشد.

نمای خشک در معماری

مزایای استفاده از نمای خشک

سرعت اجرایی بالا (به جهت استفاده از ماشین آلات صنتعتی جایگزین نیروی انسانی ) در مراحل مختلف آماده سازی متریال جهت نصب و شروع عملیات اجرای نمای خشک ، علاوه بر برداشتن محودیت های اجرا توسط افراد در شرایط جوی نامساعد می تواند فاصله یزمانی اجرای نما بعد از اتمام اسکلت سازی را کاهش دهد در حالی که این مدت زمان در اجرای نماهای دوغابی به دو برابر می رسد.

 

کیفیت بالا

انجام محاسبات دقیق در جهت کاهش پرت و هدر رفت مصالح و کاهش خطای انسانی با استفاده از ماشین آلات صنعتی و تولیدی ، قابلیت تنظیم و رگلاژ نما جهت آب بندی و هوابندب و ایزولاسیون نما که به کاهش اتلاف انرزی می انجامد ، از دیگرمزایای اجرای این نوع نما می باشد.

 

کاهش هزینه

کاهش وزن نما و اسکلت نسبت به نمای اجرا شده به روش دوغابی ،کاهش هزینه بازسازی به دلیل اجرای مستقل متریال پوششی و زیرسازی در سیستم خشک (هزینه ترمیم و نگهداری) عمر مفید بال ، و همچنین امکان بازیافت و استفاده مجدد از کلیه مصالح (کلیه اسکپ های نصب و زیر سازی فلزی) ازدیگر برتری های سیستم نمای خشک نسبت به نمای دوغابی است.

مقاومت در برابر زلزله و منطبق با آیین نامه های مربوط

در مواجهه با زلزله و ایجاد تنش ها و تکان های شدید به بدنه ساختمان به دلیل طراحی زیرسازی این نوع نما و امکان جابه جایی بخش های مختلف نما به طور جداگانه و تغییر مکان جانبی سازه از یک رو و کاهش وزن متریال در این سیستم از سویی دیگر امکان ترک خوردن ، جداشدن و ریزش مصالح و ایجاد آثار سوء ناشی از این تکان ها را به شدت کاهش می دهد.

 

عایق صوت و حرارت

در نصب و اجرای این نوع نما به دلیل ایجاد شبکه ی هوا بین جداره اصلی ساختمان و پوسته ی نما و همچنین استفاده از عایق های صوتی و حرارتی (در صورت نیاز) در حد فاصل دو پوسته می توان اسکان عایق و ایزوله شدن ساختمان را به دیگر مزایای این سیستم افزود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *