امروزه در شهرهای بزرگ و صنعتی همچون تهران، اصفهان، شیراز و سایر شهرهای بزرگ ساختمان‌های بزرگ و پیشرفته‌ای وجود دارند که از نماهای شیشه‌ای برای جلوه بیرونی این ساختمان‌ها استفاده‌ شده است که در این ساختمان‌ها شیشه‌های به‌کار رفته در این نماها به وسیله سازه‌های آلومینیومی به‌صورت منظم در کنار یکدیگر چیده شده‌اند که به این نماها، نمای کرتین وال گفته می‌شود. اما لامل چیست ؟ نماهای شیشه‌ای از نوع کرتین وال، سازه یا استراکچرهای آلومینیومی که شیشه‌ها را محکم در کنار یکدیگر نگاه می‌دارد، لامل گفته می‌شود.

شاید برای بسیاری از شما عزیزان این سوال پیش‌ آمده که جنس لامل چیست، در پاسخ به این سوال باید بگوییم که لامل از جنس آلومینیوم است و در یک فرآیند اکستروژن تولید می‌شود. در نمای کرتین وال لامل های استفاده‌شده به دو گروه عمودی و افقی دسته‌بندی می‌شود که مولیون نام لامل های عمودی و  ترنسم نام لامل های افقی است. تمامی این لامل ها مجهز به شیاری برای جای‌گذاری لاستیک هستند و در جهت جلوگیری کردن از ارتباط بین شیشه و آلومینیوم به‌خاطر افزایش آب‌بندی نما استفاده می‌شود و این لاستیک‌های استفاده‌شده از جنس EPDM است. لازم به ذکر است قسمت میانی سطح خارجی لامل در میان دو قسمت لاستیکی خور دماغه نام دارد که این دماغه لامل محل قرار گرفتن شیشه‌ بر روی لامل است.

بیشتر بخوانید: نمای ساختمان

بیشتر بخوانید: نمای ترمال بریک

شناخت نمای لامل

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم لامل یک سازه از جنس آلومینیوم یا فولاد است که برای نگه‌داشتن شیشه در نمای بیرونی ساختمان کرتین وال مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کنجکاو هستید که بدانید نمای کرتین وال لامل چیست، پیشنهاد می‌دهم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا نمای لامل را به شما معرفی کرده و شما را با این نما آشنا کنیم.

درواقع نمای کرتین وال نوعی از انواع نماهای شیشه‌ای است که بیشتر از سازه‌های آلومینیومی که همان لامل است و شیشه در آن استفاده می‌شود. نمای لامل قابلیت اجرا تا ارتفاع حداکثر حدود ۴ متری را دارد و عرض آن در حدود ۳۴ میلی‌متر تا ۵۰ میلی‌متر متفاوت است و این ارتفاع و عرض معمولاً به وسیله سفارش مشتری و متناسب با خواسته او تعیین می‌شود. از لامل‌ها در قسمت‌های خارجی ساختمان استفاده می‌شود و به دو گونه عمودی و افقی در نمای کرتین وال استفاده و تقسیم‌بندی می‌شوند.

در استفاده از نمای کرتین وال، معمولاً اندازه لامل های عمودی بزرگ‌تر از لامل های افقی است. در واقع لامل های عمودی در بیشتر اوقات به‌صورت یکسره مورد استفاده قرار می‌گیرند و لامل های افقی نیز به‌صورت برش خورده و در میان سازه‌های عمودی استفاده می‌شود؛ چراکه لامل های عمودی در واقع به‌منزله ستون برای سازه‌های کرتین وال هستند و از آنجایی‌که اکثریت مقدار بار سازه بر روی لامل های عمودی قرار دارد، بنابراین بسیار مناسب‌تر است که این سازه‌ها به‌صورت یکپارچه باشند.

لازم به ذکر است که بیشتر معماران و طراحان نمای ساختمانی، به‌خاطر دادن زیبایی و جذابیت بیشتر، در برخی محاسبات خود اندازه طولی لامل ها را با یکدیگر مساوی می‌گیرند که البته بنا بر نیاز سازه و ایجاد ظرافت در طراحی نما و معماری است.

لامل چیست

فواید استفاده از لامل در نمای کرتین وال ساختمان

امروزه استفاده از نمای لامل در بیشتر ساختمان‌هایی که از نمای شیشه‌ای برای بیرون خود استفاده می‌کنند، فواید زیادی را دارد. شاید از خود بپرسید که لامل چیست و استفاده از آن در نمای ساختمان چه مزایایی را برای آن ساختمان دارد. پیشنهاد می‌دهیم که در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا فواید استفاده از لامل در سیستم کرتین وال در نمای ساختمان‌ها را برای شما عزیزان بیان نماییم. سیستم کرتین وال یکی از پوشش‌های فضای بیرونی ساختمان است که به‌خاطر انتقال نور و روشنایی به درون ساختمان و همین‌طور به وجود آوردن نمایی زیبا و دل‌نشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: جام‌های استاندارد شیشه

بیشتر بخوانید: نمای ترموود

طراحی نمای کرتین وال در ساختمان‌ها به‌گونه‌ای است که در برابر انواع آسیب‌های فیزیکی و محیطی از جمله باد، تغییرات ناگهانی شرایط جوی هوا و نفوذ آب مقاومت زیادی را از خود نشان می‌دهد. همچنین استفاده از این نوع نما هر نوع فشاری که به سازه‌ها وارد می‌شود را می‌تواند به وسیله لامل به دیوارهای ساختمان انتقال بدهد. یکی از مهم‌ترین دلایل در استفاده از لامل و کرتین وال در نماهای ساختمان این است که لامل از جنس آلومینیوم است و آلومینیوم نیز فلزی سبک است، از این‌رو هیچ گونه فشاری را به ساختمان و سازه‌های دیگر وارد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: نمای شیشه ای چیست؟

با وجود این‌که لامل سازه‌ای بسیار سبک است، اما این سازه مقاومت زیادی را در تحمل فشارهای عمودی و افقی ساختمان دارد و می‌تواند تمامی تنش‌ها و فشارهایی که به‌خاطر عوامل طبیعی مانند زلزله به ساختمان وارد می‌شود را به وسیله لامل به دیوارهای ساختمان انتقال بدهد تا بتواند ساختمان را به‌خوبی حفظ کند.

شما می‌توانید با اجرای یک نمای زیبا در فضای بیرونی ساختمان خود و اجرای فرآیند نورپردازی بر روی آن به زیبایی و جذابیت هرچه بیشتر منازل و نمای ساختمان خود کمک شایانی کنید.طراحان و معماران باید به این نکته توجه داشته باشند که نمای ساختمان‌های خود را ضد آب طراحی کنند تا در صورت آلودگی و کدر شدن بتوانند به‌راحتی آن را مورد شستشو قرار بدهند تا هیچ‌گونه آسیبی به نمای ساختمان آن‌ها وارد نشود. همچنین باید حواس خود را جمع کنند که درب ورودی منازل را از نظر نما و زیبایی با نمای ساختمان خود هماهنگ کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در نگاه درخشان البرز تماس حاصل نمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *